Powitanie Słońca

Powitanie Słońca

Autor: -

Co daje ta sekwencja? I co zrobić, by Powitanie Słońca (Surya Namaskar) stało się Twoją codzienną praktyką? Pokażę ci 3 ułatwienia, które możesz wykorzystać, jeśli jesteś początkującym joginem.

Surya Namaskar – bo tak pięknie nazywa się Powitanie Słońca –  jest sekwencją, która rozpoczyna pierwszą serię ashtangi jogi.

Stanowi ona symboliczny początek, rozgrzewający ciało, dający siłę, wprowadzający element wyciszenia i koncentracji.

Prowadząc zajęcia często słyszę: „O nie, to nie dla mnie…” lub  „Boję się… Poćwiczę może w domu.”

Trzymam ciebie zatem za słowo i wierzę, że tak faktycznie zrobisz. Pozwól jednak, że pokażę ci kilka sposobów, by Powitanie Słońca nie było męczące, a zarazem zniechęcające, i żebyś każdego dnia praktykował je w domu, co zawsze jest początkiem do głębszego doświadczania jogi.

 

Jak sobie ułatwić i co daje Powitanie Słońca?

Skłon (Uttanasana)

Zaobserwowałam, że często rezygnujesz z praktyki, jeśli nie „zginasz“ się tak, żeby położyć całe ręce na macie czy dotknąć głową nóg.

Nigdzie nie jest napisane, że skłon musi wyglądać właśnie tak. Pamiętaj, to jest pierwszy skłon podczas całej praktyki, masz prawo mieć sztywne, nierozgrzane ciało.

Pozwól sobie na „30 procent” swoich możliwości.

Na początku możesz zgiąć nogi, położyć ręce na opuszkach palców, czy nawet – położyć je na goleniach. 

Poobserwuj swoje własne ciało i daj sobie czas, aby przygotowało się ono do pełniejszej praktyki. Pozwól sobie na taki zakres ruchu, który jest dla Ciebie optymalny.

 

Pozycja Kija (Chaturanga Dandasana)

Moim zdaniem Chaturanga Dandasana to jedna z trudniejszych pozycji, ale z pewnością warto się z nią zmierzyć.

Wzmacnia ramiona, nadgarstki, mięśnie pleców, a przede wszystkim – rozgrzewa i dodaje energii.

Nie chcę pisać jak wykonać tę pozycję, ale zależy mi na tym, żeby pokazać ci kilka wariantów uproszczonych, które mają podobne działanie i przygotowują ciebie do pełnej pozycji. Ćwiczone regularnie będą zachętą do prób wykonania pełnej asany. Możesz w ten sposób praktykować w domu.

Na początku po prostu połóż się na brzuchu, ręce ustaw przy klatce piersiowej. Inna wersja zakłada ugięcie nóg, ułożenie kolan na macie i łokci blisko ciała. Zrób tyle ile możesz!

Od czegoś trzeba zacząć.

 

Pies z Głową w dół (Adho Mukha Svanasana)

Pies z Głową w dół, to chyba najczęściej wykonywana pozycja.

Ma tyle zalet, że aż chce się jej uczyć, choć też nie należy do łatwych, może dlatego, że na wiele rzeczy trzeba zwrócić uwagę. Polecam zatem na początku praktykę pod okiem nauczyciela. Jednak jeśli nie jesteś jeszcze gotowy i planujesz praktykę w domu, spróbuj wykorzystać kilka wskazówek.

Zacznij od mocnego zgięcia nogi w kolanach; stopniowo staraj się je prostować, ale pamiętaj – to praca na 30 procent twoich możliwości. Zanim rozciągniesz tyły nóg, by w pełni je wyprostować, skup się na plecach.

Staraj się je wydłużać.

Możesz również zostać w klęku podpartym i wykonywać koci grzbiet, a następnie powoli unosić nogi. To na początek bardzo dobra praca.

 

Spróbuj poćwiczyć w domu tak, jak to pokazane jest na filmie.  Pamiętaj, by skupić się na oddechu, a dopiero potem pozwalać poruszać się ciału, tak jakby to oddech „pociągał za sznurek” i wprawiał ciało w ruch. To jest ten moment, gdy zaczynasz odczuwać płynność praktyki.

 

 

Codzienne wykonywanie w domu Powitania Słońca da Ci energię, która nastroi Cię pozytywnie na cały dzień.

Zapewniam Cię, że warto próbować, bo korzyści, jakie płyną z tej praktyki, są spektakularne. Przekonaj się sam.
Powodzenia!